Afvalhelden

Verlepte bloemen krijgen jullie koffieprut en volle pampers zware zakken afgedankte banken onze dagelijkse rotzooi o jullie jongleurs met kliko’s chauffeurs met groot rijbewijs krachtpatsers van het grofvuil straatvegers in neonkleuren rinkeldekinkel glasbaklegers helden van huisvuil en hergebruik vuurstokers voor nieuwe energie keurmeesters van bedrijfsafval vuilnisman en vuilnisvrouw met opgeruimd gemoed verlepte bloemen krijg je onze dagelijkse rotzooi maar vandaag en morgen geven we je ook een knipoog een duim een glimlach een armzwaai een high five Jos van Hest Jos van Hest is dichter, publicist, poëziedocent, presentator en redacteur. Hij studeerde Nederlands en theaterwetenschappen en is als poëziedocent verbonden aan de School der Poëzie. Via de Schrijverscentrale geeft hij workshops op scholen, in bibliotheken en gevangenissen. Van Hest schrijft lesbrieven en poëzietips voor het onderwijs, onder andere voor Stichting Lezen, hij presenteert het maandelijks Open Podium in de Openbare Bibliotheek Amsterdam. Gedichten van hem verschijnen bij uitgeverij Plint op kaarten, posters, wijnetiketten, kussenslopen, in prentenboeken en in het tijdschrift Dichter. Zijn gedichten zijn licht van toon, maar op een magische manier is er altijd een vertelling, een gedachte of bespiegeling in verborgen. In de loop der jaren gaf hij zijn passie voor taal en poëzie door aan veel mensen die hij opleidde tot schrijfdocent. Voor zijn werk op het gebied van cultuureducatie en poëzie werd hij in 2010 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Het gedicht High Five is tot stand gekomen door een sponsorbijdrage van Lionsclub Alblasserwaard Souburgh.