01/11/2023

Onthulling kunstwerk "Het raadsel der Dingen"

De voorzitter van de stichting "Het Raadsel der Dingen" Martin van Horssen, nodigt u van harte uit voor de feestelijke onthulling van dit raadselachtige kunstwerk. Dit kunstwerk richt onze aandacht op één van de bijzondere maritieme bedrijven. Jarenlang was het dijklint van de Gemeente Alblasserdam een toonbeeld van moed en ondernemingslust. Van bedrijven die voor onze gemeente en bewoners van bijzondere sociale en economische waarde zijn geweest.

Dit bronzen beeld wordt onthuld door mevrouw Margreet de Deugd, wethouder Cultuur en Erfgoed van Alblasserdam. Waarna de beeldend kunstenaar Roel Teeuwen een korte toelichting zal geven.

page2image11683664

Het programma van deze feestelijke bijeenkomst is als volgt:

Zaterdag 18 november 2023

13.30 u Verzamelen bij het kunstwerk
13.45 u Onthulling en voordracht
14.15 u Een toast op het kunstwerk en de Touwbaan.

Persoonlijk ontmoetingen en samenzijn.

N.V. LIJNBAAN STRAAT SUNDA

Met de nieuwsgierig makende naam “Het Raadsel der Dingen” is de wereld van deze voormalige touwbaan weer tot leven gewekt.

Het verhaal van “dit raadsel” begint in 1837 toen de heer J.H. von Lindern scheepsbouwmeester en reder te Alblasserdam de N.V. LIJNBAAN STRAAT SUNDA oprichtte. Met twaalf man personeel begon een nieuw avontuur. Een prachtig verhaal van ondernemingslust, kenmerkend voor de maritieme industrie lang de West- en Oost Kinderdijk.

Toen in 2004 .de voormalige Touwbaan voor woningbouw ontwikkeld is, werden in een schuurtje een paar raadselachtige dingen gevonden. Drie blokken van hout, stukken boomstam eigenlijk, met gleuven en gaten erin. Weggooien die zooi, opstoken die troep, zo gaat dat vaak. Maar die houten blokken riepen genoeg nieuwsgierigheid op om ze zorgvuldig te bewaren en navraag te doen.

Twijnblokken, grote twijnblokken dat moesten het haast wel zijn! Leuk, bijzonder, maar wat moeten we daar mee... daar moesten we wat mee!

En nu bijna 20 jaar verder wordt u wellicht verrast door een monument op de plek waar de touwbaan begon, aan de rand van de dijk. Een kunstwerk in brons gegoten dat er voor zorgt dat deze raadselachtige dingen de oude geschiedenis van de Lijnbaan Straat Sunda weer tot leven kunnen wekken. Een touwbaan, die rond het jaar 1900 één van de grootste in Nederland was.

Nu bij de onthulling, spreken wij de wens uit , dat dit raadsel bij kan bijdragen aan de bijzondere historie van ons Dam- en Dijkdorp.

page4image11776192

De Stichting Het Raadsel der Dingen ( Martin van Horssen, Bert de Haan, Jan van Goolen, Roel Teeuwen) is inhoudelijk ondersteund door Historische Vereniging West Alblasserwaard en de Lionsclub Alblasserwaard Souburgh