De eerste contouren van het project zijn deze week onthuld door burgemeester Jaap Paans van Alblasserdam. Het bestuur van de stichting Wiegje Beatrijs Kinderdijk hoopt dat wiegje in het water, met daarin een kunstbaby en –kat, minstens zo beroemd gaat worden als Manneken Pis in Brussel en De Kleine Zeemeermin in Kopenhagen.

Wiegje van Beatrijs
Op 19 november 1421 vond in de graafschappen Zeeland en Holland de Sint-Elisabethsvloed plaats. Een watersnoodramp die bepalend is geweest voor de vorming van de regio zoals die nu is. Onlosmakelijk met de ramp en het dorp Kinderdijk is verbonden het verhaal over het kind in een wieg dat tijdens de Sint-Elisabethsvloed bij de dijk bij Kinderdijk zou zijn aangespoeld.

In die wieg lag het kindje Beatrijs. Op het wiegje bevond zich een kat, die door heen en weer te springen de wieg in evenwicht hield. Langs de Oost-Kinderdijk in Alblasserdam zijn nog steeds tekenen die verwijzen naar de oude sage, in de vorm van een schildering op de daklijst. Wellicht verwijst ook de naam 'Kattenwiel' in diezelfde omgeving naar het oude verhaal.

Het kunstwerk 'Het Wiegje van Beatrijs' moet een herkenbaar beeld gaan worden dat memoreert aan de Sint-Elisabethvloed en de vorming van het gebied.

Roel Teeuwen
De Alblasserdamse kunstenaar Roel Teeuwen vraagt al enige jaren aandacht voor een object van beeldende kunst, dat enerzijds het historisch erfgoed van Alblasserdam in zich draagt en anderzijds als een toeristische trekpleister kan fungeren. De onthulling van de eerste contouren van het kunstwerk gebeurde dan ook in de werkplaats van kunstenaar Roel Teeuwen in de Polderstraat in Alblasserdam.

Begin gemaakt
Teeuwen heeft met allerlei natuurlijk materiaal een begin gemaakt. Elias Gijsen, voorzitter van de Stichting Wiegje Beatrijs Kinderdijk vertelde voorafgaand aan de onthulling: "Dit kan een sieraad voor de streek worden." Er wordt nu eerst een model gemaakt en het is de bedoeling dat de echte wieg in 2021, 600 jaar na de Sint Elizabethsvloed, gaat drijven in de rivier De Noord.

De plannen om het project uit te voeren zijn ingebed in de ontwikkelingen bij het Mercon Kloosterrein. Het is de bedoeling dat het kunstwerk een aansprekend monument wordt dat de sage van het Wiegje van Beatrijs levend houdt.